
Taiwan Historical Research 
Vol. 28, No. 3, pp. 169-210, September 2021 
Institute of Taiwan History 
Academia Sinica (Taiwan) 

 

Operation of Colonial Modern Press 
under Movement Split:  

“United Strike” and “Cold Talker Incident” 
within Taiwan Shin Minpao Publishing House 

Sheng-chuan Chuang 

ABSTRACT 

Using “United Strike” and “Cold Talker Incident” within the Taiwan Shin Minpao 
Publishing House as concrete examples, this article illustrates the process, impact, and 
significance of capitalization operations of the colonial modern press, which developed 
along with the anti-colonial movement, in the context of the split between the Taiwan 
People’s Party (TPP) and the Taiwan Local Self-Government League (TLSL).  

With approval from the Office of the Governor-General of Taiwan, The Taiwan 
Minpao was the only legitimate space for public opinion of the anti-colonial movement 
with a decent readership. In order to preserve this fledgling channel of free speech, the 
publishing house adopted a capitalized business model of equity financing to maintain a 
regular publishing schedule. At the same time, the collaboration between the local gentry 
and young intellectuals was institutionalized. The local gentry who contributed capital 
became the management leading the development of the colonial press, while the young 
intellectuals who provided anti-colonial discourses served as the journalists. 

In February 1930, the merger of the Taiwan Minpao Publishing House and the 
Taiwan Shin Minpao Publishing House coincided with the separation of national movement 
activists from the TPP as they sought to organize the TLSL. Seeing that most managers and 
shareholders of the Taiwan Shin Minpao Publishing House were major figures in the TLSL 
whereas the majority of journalists in the publishing house were in favor of the TPP, Lin 
Cheng-lu, Chiang Wei-shui and Xie Chun-mu joined hands inciting the journalists to start 
the “United Strike” to fight for control over personnel matters of the publishing house on 
the grounds of improper dismissal and unfair salary adjustments. 

The discord between the TPP and the TLSL persisted even after the publication of 



210 臺灣史研究‧第 28 卷第 3 期 

 

the daily newspaper, The Taiwan Shin Minpao. In July 1932, journalist Ng Ong-seng, 
through his column “Cold Talks,” ridiculed Yang Zhao-jia, a board member of The Taiwan 
Shin Minpao for treating the newspaper as an organ of the TLSL. This eventually led to the 
“Cold Talker Incident” in which these two men engaged in written polemics. To the 
management, Ng’s criticism was based on partisan views, and his comments not only 
revealed the inconsistent stance of the publishing house, but also affected newspaper sales. 
On the other hand, Ng did not want The Taiwan Shin Minpao to be dominated by the TLSL 
and tried to accuse that the capitalization operations of the publishing house had turned it 
into an organization where capital could be used to compete for the right to speak. This 
fight eventually led the management to take it for granted that The Taiwan Shin Minpao 
was the propaganda organ of the TLSL, ignoring journalistic professionalism and reporting 
autonomy. 

Keywords: Capitalization Operation, Taiwan People’s Party, Taiwan Local Self-
Government League, Taiwan Shin Minpao Publishing House, United 
Strike, Cold Talker Incident 


